انواع الهندسة الاجتماعية (social engineering attacks)


    انواع الهندسة الاجتماعية (social engineering attacks) 

    انواع الهندسة الاجتماعية (social engineering attacks) 
    النهارده جاي اكلمكم علي كام حاجه Fake في ال Hack بمعني ان في صفحات وحاجات كتيره بتكون مزوره بيقوم يعملها الهاكر علشان يخترق ويخدع الشخص اللي قدامه وحتي لو كان محترف تعال نشوف مع بعض كذا مثال علي كده :

     Fake Email ,Spoof Email and Phishing 

    وجود مواقع خطيره جدآ ممكن يستخدمها الهاكر في اختراق الاشخاص عن طريق الهندسه الاجتماعيه والرسائل الزائفه وبالفعل هذه المواقع استغلها بعض الهاكر بأنتحال اشخاص مهمومين واختراق قنواتهم في اليوتيوب او صفحاتهم علي الفيس بوك مجرد الهاكر اكتشف عنوانك الالكتروني عبر التواصل الاجتماعي فانه من خلال الموقع هذا ينتحل مؤسس الفيس بوك شخصيا او احد من بريد الدعم ويقوم لك ارسال رساله مع رابط مزور وطبعا الرابط المزور دا مينفعش مع الناس اللي زينا .
    طيب اومال ايه اللي ينفع معانا حاجه زي ان واحد يرسل لينا رابط تم عمله خصيصآ من الاداه المشهوره والجميله جدآ وهي ال Beef وعمل للرابط اختصار يبقي كده اخترق المتصفح كله ويقدر يخترق الجهاز بالكامل في اقل من 10 دقايق .

     Fake SMS and Spoof SMS 

    طيب في النوع ده من اسمه واضح عمله بيكون ازاي وهو بيكون عباره عن مسج مزوره مرسله من الهاكر للضحيه علي موبايله وده بمجرد معرفه رقمه والمسج ديه بتكون فيها رابط مزور وعند فتح الضحيه الرابط يتم اختراقه او طلب منه اليوزر واالباسورد مثلا لايميل او اكونت فيس او غيره ..

     Fake Call

    في النوع ده بيكون عباره عن مكالمه تليفونيه من رقم غير معروف او مثلا Private Number وبيكون هدف المكالمه معرفه مثلا معلومات مهمه تخص الضحيه وهذه المعلومات بتفيد الهاكر في اختراق الضحيه او معرفه معلومات دقيقه محتاجها عنه .

     الروابط المزوره

     اللي بتكون في الفيس زي مثلا مشاهده ..... او اختراق مجاني كذا كذا وهكذا من الحاجات ديه وبيحطلك في الاخر رابط مزور والهاكر لو كان يعرف الضحيه وعارف معلومات عنه زي هو هيفتح من جهاز نوعه ايه او مواصفاته ايه بالظبط فممكن يجهز رابط من خلاله يخترق المتصفح الخاص بالضحيه ولو كان بقي عارف الايبي بتاع الشخص ده هيجهزله رابط محترم يخترق بيه جهازه او ممكن من برا اصلا لو عمل اسكان وفحص للبورتات والسرفيس للجهاز ولقي ثغرات في الجهاز يبقي الهاكر ولا محتاج يبعت رابط او غيره كفايه الايبي .

    كل واحد يخلي باله كويس اوي وهو بيتعامل مع التكنولوجيا الايام ديه علشان للاسف كل حاجه دلوقتي كل ساعه وكل دقيقه وكل ثانيه كمان والله في تطور دايمآ .

    إرسال تعليق